-

Tuesday 14 February 2012

Erased All Pictures



Pernahkah terjadi pada diri anda?  Apa tindakan anda?

Sedang saya mengemas di dapur, saya nampak Feqah mengunakan camera mengambil gambar susunan botol2  air gas Fanta. Memang nampak flash dari camera tu. Saya biarkan saje Feqah snap gambar. Janji tak kacau saya mengemas.Tetiba dengar suaranya "Mama, Feqah dah delete semua gambar". "Dah tak de gambar dah mama".


Dengan muka bersalah dan muka nak nangis. Sah2 Feqah ketakutan time tu kerana ini bukan pertama kali dibuatnya. Biasa la anak pempuan kan suka mengemas, ini la akibatnya kalau terlalu nak kemas. 

 
Pada anggapan saya "bukan niat Feqah pun nak Erased gambar2 tersebut. Maybe Feqah nak simpan gambar2 yang perlu je dalam kamera tuu". Maklum la dlm kamera tu gambar yang dah berkurun pun masih ada lagi. Sesi mendelete bermula.Delete punya delete. Tertekan Erased All.

  

Sebagai ibu, seharusnya kena bijak mengatasi masalah. Terus search dalam internet:
1. Recover Deleted Photos from Your Digital Camera's Memory Card
2. How to Recover that Photo, Picture or File You Deleted Accidentally
3. Digital Pictures Recovery Software

Alhamdulillah ada jalan penyelesaian. Akhirnya saya dapat kembali gambar2 yang terdelete. Saya dapatkan software dari Encik Saiful dan minta Pn.Ita tolong saya. Nama software tu ialah Portable RecoverMyFiles. Dalam 10 minit je saya dapat kembali gambar2 yang terdelete.

No comments:

Post a Comment