Wednesday 21 May 2014

42 hours - Padang & Bukit Tinggi - Day 1

Sabtu 17 May 2014, saya dan Miss Zaini sampai di Klia2 jam 11.00 pagi. First time kami ke Klia2, kena banyak bertanya untuk sampai ke Perlepasan Antarabangsa.

Punyalah jauh berjalan untuk sampai ke Gate Perlepasan. Pastikan anda melihat number Gate yang tertera di papan kenyataan elektronik yang disediakan kerana di tiket yang anda check online tidak ditulis pintu Gate berapa.

Jalan dan jalan. Kami nampak pintu Gate P1-P21. Ingatkan dah nak sampai rupanya jauh lagi. Gate kami P13. Kalaulah kena Gate P21 lagi jauhlah kena berjalan.

Kemudahan yang disediakan di Klia2 memang selesa tapi agak jauh berjalan kaki. Kesian kepada orang2 tua dan mereka2 yang bawa anak2. Memandangkan masih banyak masa lagi. Kami sembang2 sebab kami pun dah lama tak jumpa. Hujan waktu itu.  Flight delay 20 minit. Jam 1.50 tengahari kami terbang ke Padang.

Perjalanan dari KL ke Padang cuma 1 jam 5 minit. Jam 2.00 petang kami sampai di Padang. Kami menaiki bas tranex ke Basko Mall, Padang. Tiket yang dikenakan IDR 22,000(RM6.45). Perjalanan mengambil masa 30 minit. Sampai di Basko Mall kami melintas jalan untuk menaiki van ke Bukit Tinggi.

Seterusnya kami menaiki avanza ini untuk ke Bukit Tinggi. Tambang yang dikenakan IDR20,000(RM5.85) untuk sampai ke Bukit Tinggi. Dan tambahan IDR10,000(RM2.95) dikenakan kerana kami dihantar ke Bunda Hotel Bukit Tinggi . Avanza ini membawa 7 penumpang dan penumpang yang naik bersama kami terdiri dari 6 perempuan dan seorang lelaki.

Perjalanan ke Bukit Tinggi mengambil masa hampir 2 jam setengah. Waktu itu hujan. Ajak jem di lereng2 bukit. Ngeri tengok mereka membawa penumpang. Hon sana hon sini. Hon sudah menjadi kebiasaan bagi penduduk indonesia bila berada di jalan raya.

Memandangkan kami belum solat zohor & asar. Kami minta pemandu van berhenti di sebuah masjid untuk solat jamak. Masa tu dah nak maghrib. Kami belum sampai lagi ke hotel @ Bukit Tinggi. Maghrib @ Bukit Tinggi jam 6.20 petang.

Akhirnya jam 6.40 petang, kami  berada di Bunda Hotel. . Badan dah kepenatan. Kami hanya meletakkan beg pakaian dan ke toilet sahaja. Tak sempat nak rehatkan badan kerana perut dah tak tahan lapar. Seterusnya kami keluar untuk makan.

Perut dah lapar tapi hati duk teringat kat En.H dan anak2. Maklumlah terputus hubungan bila sampai di Padang. Saya cari prepaid dulu sebelum makan. Nak call dulu. Maklumlah masa datang ke Padang, En.H tiada di KL, anak2 adik yang tolong jaga. Yang hantar saya pun adik saya. Mana bisa tak call. Hilang lapar bila dapat call suami dan anak-anak.

Inilah makan malam kami. Hanya IDR77,000(Rm22.50) sahaja yang dikenakan. Bila dah dapat makan, baru ada energy nak jalan2 dan shopping.

Ini jus avocado/alpukat. Nyum-nyum. Licin di minum.

Seterusnya kami meronda2 sekitar Jam Gadang. Singgah sebentar di tempat Key Chain ini. Saya memilih untuk membeli keychain bola untuk Along dan Mukhriz. Keychain ini boleh tulis nama. Saya pilih 3 untuk Mukhriz dan 3 untuk Hisyraf. Sementara tulisan ini siap. Miss Zaini membeli T-Shirt di gerai sebelah.

Hanya sejam sahaja kami di Jam Gadang. Kami sangat2 penat. Dah terbayang2 katil. Sempat bergambar berbackgroundkan Jam Gadang. Disini sangat banyak Maskot. Nak bergambar pun susah kerana mereka kan datang menyelit bila nampak kita nak ambil gambar dan mereka akan minta duit dari kita sebab ada gambar Maskot mereka. Tak patut tak patut.

Inilah 6 keychain yang saya pilih untuk anak-anak. Masa duk susun2 tuu baru perasaan yang ejaan nama Mukhriz tersalah eja. Tertukar huruf z dengan s. Macam mana saya tak perasaan benda tu.

Inilah yang saya beli @ JaM Gadang. Barang2 ini kiriman adik saya.

Sebelum tidur sembang2 dengan Miss Zaini sambil makan Lay  dan minum  tea perisa epal. Walaupun dah habis makan & minum perut masih nak makan lagi.

Akhirnya kami ber2 makan maggi  yang di bawa dari KL. Baru boleh tidur lena malam tuu bila perut dah kenyang.

1 comment:

1. Salam. Saya ada plan nak ke Bukittinggi Ogos ni. Nak tanya, hotel Bunda tu dekat ke dengan Jam Gadang? Kalau berjalan kaki lebih kurang berapa minit? Tahap kebersihannya ok ke tak. Harap boleh email kan kepada saya. ai7611@yahoo.com