Thursday 22 May 2014

42 hours - Padang & Bukit Tinggi - Day 2

Pepagi Ahad, jam 7.30 pagi kami breakfast @ Level 2 Hotel Bunda. Murtabak Mesir yang dihidangkan memang sedap. Kami makan banyak2 untuk cover lunch sekali. Lepas breakfast kami ke Pasar Aur Kuning.

Dari hotel, kami berjalan kaki ke simpang jalan untuk menaiki angkutan ke Pasar Aur Kuning. Angkutan berwarna merah yang bernumber 19 membawa kami ke Pasar Aur Kuning. Tambang angkutan ini hanya IDR2500(0.75sen). Perjalanan cuma 20 minit dari hotel Bunda ke Pasar Aur Kuning.

Sampai Pasar Aur Kuning, rambang mata kami melihat kain2 sulam, telekung, kain ela dll. Harga disini memang murah berbanding tempat lain. Singgah sana singgah sini. Beli itu beli ini, tengok2 macam dah susut duit.

Inilah hasil borongan kami. Berat nak bawa barang tersebut. Kami mencari jalan keluar, rupa-rupanya kami dah berjalan jauh dalam Pasar Aur Kuning. Luas rupanya Pasar ini. Keadaan di Pasar becak dek kerana hujan. Jika bawa anak2 untuk shopping disini agak tidak sesuai.

Masa nak keluar nampak gerai kerepek. Saya pilih 4 jenis kerepek. Setiap kerepek, saya beli setengah kilo. Di sini, kerepek yang popular ialah kerepek ubi berlada. Untuk 4 kerepek ini(2kg) cuma IDR52,000(RM15.20). Bertambah berat lagi barang yang dibeli di Pasar Aur Kuning.

Inilah hasil borongan dari Pasar Aur Kuning. Dari Pasar tersebut kami pulang ke Bunda Hotel untuk packing barang. Sempat bersihkan badan sebelum check out.

Jam 12.00 tengahari kami check out dari Bunda Hotel. Kami letak barangan kami di hotel ini kerana kami mahu ke Pasar Atas. Pasar Atas terletak berdekatan Jam Gadang. Kami solat zohor di hotel ini dahulu sebelum ke Pasar Atas. Zohor di sini jam 12.20 tgh. Memang selesa menginap disini. Hotel ini berdekatan dengan Jam Gadang, Pasar Atas dan senang mendapatkan angkutan untuk ke mana-mana.

Berdekatan Jam Gadang & Pasar Atas terdapat Taman Monument Bung Hatta.

Kami seterusnya shopping @ Pasar Atas. Pilih dan pilih. Duit indonesia semakin susut, kami guna duit Malaysia. Lebih selesa shopping @ Pasar Atas berbanding Pasar Aur Kuning. Tapi harganya memang berbeza.

Habis shopping, kami menaiki kuda / bendi ini untuk pusing2 bandar Bukit Tinggi. Untuk menaiki kuda/bendi ini dikenakan IDR50,000(RM14.60). Masa yang di masa untuk pusing2 bandar ini 20-30 minit.

Kami singgah sebentar di Muzuem Perjuangan Tri Jaya Eka Dharma & Lobang Jepang semasa kami pusing2 dengan kuda/bendi.

Kami minta dropkan kami di Bunda Hotel. Inilah hasil borongan di Pasar Atas. Tambah lagi muatan beg. Seterusnya kami menaiki angkutan bernombor 6 untuk ke Jambu Air sebelum kami menaiki van ke Padang.

Dari Bukit Tinggi ke Padang kami menaiki van dengan tambang IDR40,000 (RM11.70). Hujan ketika itu dan jalan jem. Perjalanan mengambil masa 3 jam. Penatnya dah tak sabar2 nak merehatkan diri. Plan asalnya kami nak pusing Padang tapi kami batalkan niat kami kerana kami sangat2 penat.

Jam 6.00 petang kami check in di The Sriwijaya Hotel. Cantik hotel ini. Suasana hotel ini tenang dan damai dengan rekabentuknya yang tersendiri. Tapi sayangnya tiada lif disediakan dan perabut yang disediakan comel2 je. Sangat tak sesuai dengan saiz badan kami yang gebu-gebu ini. Toiletnya alahai kecilnya.

Perut dah kelaparan. Kami makan @ Pecel Lele Lela yang terletak tidak jauh dari hotel kami.

Order makanan. Sedap masakannya tapi mak aiii pedasnya.

Setelah kekenyangan kami terus balik ke bilik untuk rehat sebab esoknya pepagi lagi kami harus ke airport. Kebetulan ada cerita Hindi iaitu Mohabbatein. Konon2 nak layan citer ini tapi alih bahasa Indon lah pulok. Terus batalkan niat nak menontonnya. Terus kami tidur.

1. Menariknya pengalaman d padang n bukit tgi ni...boley buat reference kalau sy kesini nnt...thanks for sharing

Salam kenal sy dr blog cenetos.blogspot.com ;))

2. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.