Friday 23 May 2014

42 hours - Padang & Bukit Tinggi - Day 3

Pepagi hari isnin, jam 6.00 pagi kami dah breakfast dengan nasi goreng @ The Sriwijaya Hotel. Breakfast start jam 6.00 pagi. Masa tu, cuma ada nasi goreng. Menu lain sedang di atur. Memandangkan kami dah book shuttle van jam 6.10 pagi, maka kami pun cepat2 makan. Malam tuu kami tidur terjaga2 sebab takut lambat bangun dan tertinggal flight.

Masa check in The Sriwijaya hotel pada hari Ahad, kami dah book awal2 shuttle van yang disediakan oleh pihak hotel dengan bayaran IDR120,000(RM35).

Inilah shuttle van yang disediakan oleh pihak hotel. Perjalanan dari hotel ini 30-45 minit ke airport. Anda perlu membayar parking airport untuk shuttle van ini IDR3,000(90 sen) semasa masuk kawasan airport.

Sampai di Airport, hati berdebar-debar adakah lebih 25kg? Alhamdulillah, barangan kami ngam2 25kg. Semua beg barang dimasukkan dalam kargo. Perlu diingatkan, pastikan anda simpan duit untuk membayar airport tax. Airport tax dari Padang ke Malaysia/ Kuala Lumpur ialah IDR100,000(RM29.22).

Banyak proses sebelum sampai di bilik menunggu. Scan sana scan sini. Kasut pun kena buka dan scan. Kebiasaannya, hanya tali pinggang dan jam tangan je. Ini kasut pun kena. Bayangkan sesapa yang ada 2,3 anak yang pakai kasut bertali, ambil masa di situ.

Pastikan juga anda ke toilet terlebih dahulu kerana di kawasan bilik menunggu tiada toilet disediakan. Jika mahu ke toilet, anda perlu keluar dan perlu bawa passport dan scan itu ini semula untuk masuk ke bilik menunggu. Bilik menunggu ini luas dan selesa.

Penerbangan dari Padang ke Bukit Tinggi on time. Kami bertolak jam 8.30 pagi waktu Indonesia(9.30 waktu Malaysia). Kami sampai di Klia2 jam 10.40 pagi. Agak jauh kami berjalan dalam Klia2 untuk ke imegresen dan ambil beg. Kami hanya bawa hbag sahaja kalaulah kami bawa beg yang berat2 tu tak tahu lah macam mana perasaan kami masa tu. Ada juga penumpang mengeluh kerana agak jauh berjalan.

Selesai ambil beg kami tercari2 pula jalan keluar. First time katakan di Klia2 ni.Lepas ni, dah tak menjadi masalah dah, dah tau keadaannya. Inilah hasil borongan kami. Pergi 2 beg, balik 5 beg.

Sementara menunggu En.H datang menjemput kami jam 11.40 pagi. Kami ber2 sembang2 @ Marrybrown. Selamatlah En.H sudah pulang ke KL ahad malam, kalau tidak, terpaksalah kami naik teksi.

Total keseluruhan trip budget saya ke Padang  & Bukit Tinggi cuma RM628.13. Satu pengalaman yang menarik buat saya dan Miss Zaini. Di bawah ini disertakan budget saya disana.